Green Sails Aps - Haslevej 43 - 8230 Åbyhøj
Tlf 86 15 7838
Spørgsmål og problemer der kan opstå med nye
sejl.
Bestiller du er nyt storsejl så send altid en slæde
fra det gamle sejl, eller en nøjagtig tegning.
Kontroller altid på mast og bom om P og E målene er identiske
med det der står på DH målerbrevet.
Til kapsejlads - har du en mast med brøkdelsrig der har topvanter
ud for masten og bakstag, så skal der være monteret checkstag
for at holde din mast lige, og for at overføre bagstags trykket til
forstaget.
Jeg har sat mit storsejl i havnen det rammer hækstaget - når
storsejlet bliver belastet falder kappen ind, i de fleste tilfælde
rammer det ikke hækstaget.
Storsejlet kan være halet for langt i top, overkant af flynder skal
typisk være 15 cm fra skivgat eller ved øverste sorte mærke.
Storsejlet kan holde til at røre hækstaget, tænk på
din genua hvordan den kører forbi topvanter.
Mange storsejl vil altid ramme hækstaget fordi breddemålet fra
klassereglerne bliver overholdt.
Når jeg har strakt storsejlet kommer der en fold fra halsøjet
og op i sejlet - sejlet er strakt for hårdt, det må aldrig komme
over det sorte mærke i toppen, skal forliget strækkes i hårdt
luft skal du bruge cunningham.
Hvis vognene ved de gennemgående pinde ikke kan komme ind i masten
- eller hvis vognene ved de gennemgående pinde ikke kan køre
helt ned til bommen, må du kontakte mastebyggeren og fortælle
om vogntypen, han kender problemet og kan hjælpe.
Storsejlets bomslæde springer ud af bommen, din bom er dråbeformet,
der skal lægges en plade over bommen som holder hulkehlen sammen.
Bomslæden kan ikke være i bommen, slæden kan godt tåle
at der bliver filet 2-3 mm af, pak sejlet ind så der ikke kommer filestøv
på det.
Bøjlen på bomslæden kan ikke komme ind i bommen, mange
ældre bomme starter indføringen af sejlet med et alustøbt
beslag, fil i beslaget så den passer til bøjlen på bomslæden,
fil aldrig metallet på bøjlen.
Jeg skal til at montere rullestaget og tromlen kan ikke være imellem
prædikestolen, her kan det være nødvendigt at få
fat i en smed.
Kontroller hvorledes staget skal monteres i toppen af masten, om det nye
stag passer i masten eller der skal bruges en adapter, disse købes
ved mastebyggeren.
Når sejlet rulles ind skal tromlen køre mod uret, ellers kommer
beskyttelseskanten ikke til at ligge yderst.
Jeg har lige hejst mit nye forsejl i havnen, der er ingen vind - sejlet
ser helt gal ud, toppen flanner og der står folder ud fra skødebarmen.
Alle forsejl er lavet med en negativ forligskurve, lige nu er det negative
forlig halet frem på en lige kurve, og så mangler der noget
sejldug - slæk hækstaget helt af så forstaget bliver slapt.
Sejl ud af havnen i vind og rul sejlet ud, nu presser vinden forstaget i
en kurve som sejlet er syet til, find skødepunktet og mærk
det af på skinnen, rul ind til et mærke og flyt skødevognen
ca. det tilsvarende - er sejlet for dybt så stram hækstaget.
Husk at faldet må ikke strækkes på spil, prøv at
slække faldet 10 cm så skal der komme rynker ved forliget -
forliget skal kun strækkes så rynkerne lige fjernes.
Når jeg ruller mit sejl halvt ind kan jeg ikke skøde sejlet,
der er ikke mere skøde skinne - her er du nødt til at forlænge
din nuværende skøde skinne.
MIN MAST ER BRÆKKET, PROBLEMER DER KAN OPSTÅ.
Den nye mast du får nu, ligner sjældent den du havde før.
Hvis du sejler X 79 og den brækkede mast er mere end 3 år, så
får du en stivere mast, profilen er en helt anden i dag.
Et andet eksempel - Polaris Drabant, de første havde Proctor master,
nu får du i stedet en JohnMast måske en Nordic eller et helt
tredje fabrikat. OSV OSV, det givet problemer hver gang en mast skiftes
ud.
Eks. mastekurven i storsejlet, den nye mast krummer anderledes og storsejlet
er nu fladere eller dybere.
Eller slæderne skal måske skiftes.
Der hvor storsejlet er befæstet ved mast og bom ændres.
Bommens højde over dæk er måske blevet ændret,
dette kan give problemer med spray hooden.
Mastens længde kan ændres, genua faldet kommer måske ud
af masten længere nede, så er forstaget blevet kortere, og genuaen/rullegenuaen
bliver nu for lang.
Kontroller altid om P og E målet er det samme som på den gamle
mast (afstanden mellem de sorte mærker på masten, og afstanden
fra bagkant mast til forkant sort mærke på bom).
Når du ringer og vil tale om et sejl så oplys nummeret på
sejlet, det står på bagbord side af skødebarmen på
forsejl - og bagbord side af nokken på storsejlet - og på faldbarmen
af spileren.
Det er klart at vi forsøger at oplyse om alle ovenstående problemer
allerede ved første samtale, men der er mange variationer af master
og både.